Trefpuntkerk

De Trefpuntkerk, Nieuwe Schoolweg 5, 9756 BA Glimmen, werd ontworpen door architect Egbert Reitsma (1892-1976) en zijn zoon, die zelf in Glimmen woonachtig waren.
Het Trefpunt, dat in 1949 in gebruik genomen werd, is één van de ongeveer veertig voornamelijk gereformeerde kerkgebouwen die vader Reitsma bouwde. De kerken die hij vóór 1950 ontwierp, kenmerken zich door de expressionistische kleuren en vormen van de stijl van de Amsterdamse School. Beroemd is de kerk die hij maakte voor Andijk, ook wel de ‘gereformeerde kathedraal’ genoemd. Reitsma ontwierp ook de Oosterkerk in Kollum (1924) en de gereformeerde kerk in Appingedam (1928). Latere werken van zijn hand zijn onder meer de Stadsparkkerk in Groningen (1956) en in diezelfde stad het ABN AMRO-gebouw op de Grote Markt (1955).

In 2005 heeft de Trefpuntkerk een nieuwe klokkenstoel gekregen, waarin de klok kwam te hangen van hervormde Kapel aan de Beukenlaan. Na de vorming van één protestantse gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), maakte dit houten gebouw plaats voor appartementen.
In 2019 werd de Trefpuntkerk uitgebreid gerenoveerd.

Gebruik maken van de kerk? Download onze Tariefkaart >>