Begraafplaats Noordlaren 150 jaar

Met een tentoonstelling, lezingen, een film en een boek wordt in het weekend van Open Monumentendag, 11 en 12 september, stilgestaan bij het 150-jarig bestaan van de begraafplaats van Noordlaren. Hetzelfde weekend wordt het strooiveld waarmee de begraafplaats onlangs uitgebreid is, officieel in gebruik genomen.

In 1870 kocht de toenmalige Hervormde Gemeente Noordlaren-Glimmen even buiten Noordlaren een perceel, om dit een jaar later als begraafplaats in gebruik te nemen. De oudste graven stammen uit die tijd. De begraafplaats aan de Zuidlaarderweg heeft een groen karakter, ligt fraai op de Noordlaarder es en is toegankelijk via de Pollseweg.

Enkele bekende Nederlanders liggen hier begraven, waaronder orgelbouwer Petrus van Oeckelen en schrijver Johan Fabricius van het boek De scheepsjongens van Bontekoe.

Tentoonstelling en lezingen

In het weekend van 11 en 12 september zijn er diverse activiteiten in Noordlaren. Het officiële gedeelte op zaterdagochtend is inmiddels volgeboekt. Op zaterdagmiddag (vanaf 13.30) en op zondag (vanaf 11.30) is de Bartholomeuskerk te Noordlaren vrij toegankelijk voor alle belangstellenden. Daar is een tentoonstelling ingericht van opgravingsvondsten en van het kerkzilver van de plaatselijke protestantse gemeente. Henny Groenendijk, emeritus hoogleraar Archeologie en Maatschappij, geeft een korte lezing over de tentoongestelde stukken op zaterdag om 15.00 uur en op zondag om 11.30 en 14.30 uur.

In de kerk wordt doorgaand een film vertoond over de begraafplaats en is het boek De ‘nieuwe’ begraafplaats in te zien. In dit boek gaat Friso Bavinck in op de geschiedenis van de begraafplaats en de plek die deze inneemt in de Noordlaarder dorpsgemeenschap. Het boek is vanaf maandag 13 september voor 13,50 euro verkrijgbaar bij boekhandel Boomker in Haren.

Strooiveld

Op 11 september 2021 wordt de Begraafplaats uitgebreid met een strooiveld voor de as van gecremeerde overledenen. Het veld – waardoor een speels graspad loopt – is ingezaaid met diverse bloemen, waarmee direct een bijdrage geleverd wordt aan de biodiversiteit in het dorp. Het strooiveld kan gebruikt worden voor inwoners uit de oude gemeente Haren. Dit in tegenstelling tot de begraafplaats, die alleen bestemd is voor inwoners uit Glimmen, Noordlaren en Harendermolen.

In de open ruimte aan de rand van het veld staat een bankje dat uitkijkt op een eenvoudig gedachtenismonument van drie houten palen. Hierop kunnen plaatjes met de namen van de overledenen aangebracht worden.

Klik door naar de webpagina’s van de begraafplaats >>