Feest van de Geest 2024

Kunst in de Bartholomeuskerk

In de periode tussen Hemelvaart en Pinksteren zijn vele kerken in Nederland open voor het publiek. Professionele kunstenaars presenteren en exposeren er dan kunst, geïnspireerd op het Pinksterfeest en op de architectuur van het betreffende kerkgebouw. In disciplines als schilderen, beeldhouwen, keramiek, textiel, fotografie verrassen zij bezoekers en kerkgangers met hun creativiteit en hun werk.

Ook de Bartholomeus doet weer mee. Tijdens de Pinksterdienst – die daarom in Noordlaren plaatsvindt! – zal een serieuze ontmoeting plaatsvinden tussen kunst en kerk. Thema van deze editie van Feest van de Geest is ‘Troost’.
(de tekst gaat door onder de foto)

In Noordlaren komt Bert Hemsteede uit Roden exposeren. Als professioneel beelden kunstenaar maakt hij tekeningen en grafiek, maar hij maakt ook weleens een uitstapje naar glas-in-lood.
Juist het thema van deze editie van het Feest van de Geest maakte dat hij zich aanmeldde als deelnemend kunstenaar. “De wereld is niet veilig”, weet hij. “Het lijkt op het eerste gezicht misschien of alles mooi geordend is, maar dat is niet zo. Hij is over de kop. En als je dat aan den lijve ondervindt, heb je troost nodig.”
Misbruikt als hij is in het verleden, heeft hij weet van de wereld achter de schone schijn; van kwetsbaarheid, schaamte en eenzaamheid. Zijn werk was en is een voertuig om de schaduw en het duister te onderzoeken en erover in gesprek te gaan. Juist het maken van kunst is een troostrijke bezigheid, geeft hij aan. Daarnaast vindt hij troost in de kleinkinderen, in herinneringen, en ook in de schoonheid van de schepping.

Meer weten? Zie www.feestvandegeest.nl/gnd en www.berthemsteede.nl

Meer over de expositie in de Bartholomeuskerk, zie:
‘De wereld is niet veilig’ – interview met Bert Hemsteede >>
===

Van Hemelvaart tot en met Tweede Pinksterdag
Bartholomeuskerk Noordlaren (Lageweg 8)
De kerk is open voor bezoekers: 9, 11, 12, 18, 19 en 20 mei, steeds van 13.00 – 17.00 uur.