Kerstochtend 2021

Op eerste kerstdag is de ochtenddienst feestelijk. Dit keer luisteren we niet naar het Lucasevangelie over ‘de herders en de voederbak’, maar naar de prachtige beginwoorden van het Johannesevangelie, ook wel de Proloog genoemd.

Johannes vertelt een heel ander ‘kerstverhaal’. Toch valt er een kerstboodschap in te beluisteren. Johannes wil met zijn evangelie de lezer met nieuwe, geestelijke ogen naar Jezus laten kijken. Maar eerst geeft hij een kijkje achter de schermen. En dat gebeurt in die Proloog, waarin het Woord als een brug tussen God en mens wordt geschetst. Daar vertelt Johannes op mystieke wijze wie Jezus zal zijn, hoe sterk verbonden hij is met God en hoe zijn mens-zijn blijvende betekenis zal krijgen. Dit Woord is nauw verwant aan God en belangrijk is daarbij dat de Hebreeuwse equivalent van dit woord alles te maken heeft met scheppen, helen en redden. Inderdaad sluit Johannes 1 aan bij Genesis 1. Johannes schrijft als een ware theoloog, soms best moeilijk en op het gehoor abstract, maar toch: laten de woorden leven, licht, goedheid, God hun weg zoeken naar ons hart, ons leven.

Voorganger: da Frederique Karelse, predikant van onze gemeente
Organist/pianist: Chris van Bruggen
Met medewerking van een aantal leden van de cantorij van de gemeente o.l.v. Chris van Bruggen
kk

Download hier het liturgieboekje voor de kerstochtendviering >>

• Volg de dienst hieronder, of direct via Youtube >> .

• kj

Klik op het driehoekje om te beginnen
    (en zet uw luidspreker aan)

Kerstcollecte

Zoals gebruikelijk met kerst, wordt uw bijdrage gevraagd voor Kinderen in de Knel.
    Dit is een thema van Kerk in Actie – het landelijke diaconale orgaan van de kerk.
    Veel kinderen en jongeren staan er alleen voor in het leven zonder de bescherming van volwassenen. Kerk in Actie zet zich in voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties, zoals voor straatkinderen en werkende kinderen – dichtbij en ver weg. Hun rechten moeten nageleefd worden, zoals hun recht op onderwijs.

Helpt u mee om het leven van kinderen in de knel te verbeteren?
    U kunt uw bijdrage storten op
    bankrekeningnummer NL09 RABO 0325 1017 95
    t.n.v. Diaconie Prot. Gem. Noordlaren Glimmen