Orde van Dienst 7 juni 2020

Pinksteroratorium AANWEZIG

Het Pinksteroratorium ‘Aanwezig’ is in 1998 geschreven door Marijke de Bruijne en op muziek gezet door Chris van Bruggen, Anneke van der Heide en Peter Rippen.
De cantorij van Noordlaren/Glimmen had het voornemen dit oratorium op zondag 7 juni ’s middags in de Trefpuntkerk uit te voeren, samen met alle aanwezigen. Door de coronacrisis was dat niet te realiseren.
Daarom wordt vandaag het gehele oratorium via onze kerkradio uitgezonden.

We maken gebruik van een CD-opname die gemaakt is door het koor van de Pepergasthuiskerk in Groningen o.l.v. Chris van Bruggen en Anneke van der Heide. Peter Rippen bespeelt de vleugel en Chris van Bruggen het orgel. De overige uitvoerenden zijn, fluit: Sonja de Haan, solosopranen: Anneke van der Heide, Ineke Vos en Elles Huisman. solobas: Henk Vos.  Spreekstem bij enkele liederen is Hilly Luteyn.
De gemeente bestaat uit studenten van de CHN Nijenborg te Groningen en de gemeente van de Pepergasthuiskerk.
Omdat de CD opname alleen de liederen bevat, zijn de tekstgedeelten speciaal voor deze uitzending gelezen door Hanneke Doelman en opgenomen in de kerk van Glimmen door Eric de Hoog.
Chris van Bruggen heeft deze tekstgedeelten op de juiste plaats tussen de verschillende liederen gemonteerd.

Het oratorium bestaat uit drie gedeelten.
Het eerste deel bezingt dat de Geest van God (die zich met Pinksteren manifesteert) er al was voor de wereld werd geschapen en er altijd zal zijn. Dit gedeelte eindigt met een noveen, een negendaags gebed, bekend in de katholieke kerk. Dit noveen is ook opgenomen in het nieuwe liedboek (692) evenals het openingslied (693)
Het tweede deel behelst het bijbelse verhaal van Pinksteren waar de Heilige Geest zich manifesteert in beelden van wind en vuur.
In het derde deel wordt beschreven en bezongen wat de Geest van God tot op heden doet. De gaven en de vruchten van de Geest worden bezongen. Het oratorium eindigt met een loflied op de Geest.

Download hier de liturgie >>