Ontspannend precisiewerk tijdens Klusdag Noordlaren

Op zaterdag 18 mei is er hard gewerkt op de Noordlaarder begraafplaats. Vrijwilligers leerden er graven beletteren – een precies, maar ontspannend werkje.

‘Is dit een krulletje of een punt?’ Alie Honebeek wijst op de grafzerk die ze onder handen neemt. Alle ‘verheven’ delen – de hoger uitstekende stukken, zoals de letters – maakt ze zwart. Als het goed gebeurt, is straks weer duidelijk leesbaar wie hier begraven ligt. Met een aantal vrijwilligers buigen ze zich over de tekst. ‘Daar staat net zo’n letter’, ziet iemand. ‘Het moet een krulletje zijn.’ Dat betekent dat dit stukje steen niet volgekwast moet worden met zwarte verf. Met een penseeltje brengt Alie dus een klein cirkeltje aan.

‘Als het er netjes bij ligt, is het veel prettiger langskomen hier’

‘Met blad vegen lijkt het of je veel meer werk verzet’, constateert ze. Al jaren helpt ze in het voorjaar en het najaar een dagje om de begraafplaats achter de ijsbaan in Noordlaren netjes te houden. In het najaar is er altijd een ‘bladruimdag’ en dan gaat het onderhoud per strekkende meter. Nu gaat het per vierkante millimeter. Maar het is mooi werk. De begraafplaats is een prachtig begroeide oase en het is heel ontspannend om daar in alle rust te priegelen aan een grafsteen. En je hebt eer van je werk. Zelf woont ze in Roden, maar ze herinnert zich goed hoe ze hier speelde wanneer ze als kind bij haar grootvader aan de Duinweg kwam.
Truida Harms uit Noordlaren komt hier vaker omdat hier een paar generaties voorouders liggen. ‘Bijna altijd zijn er ook anderen die het graf van een overleden partner, vader of moeder bezoeken’, weet ze. ‘Als het er netjes bij ligt hier, is het veel prettiger langskomen.’

Niet bang zijn
Het opnieuw beletteren van een aantal oudere graven was één van de activiteiten tijdens de ‘klusdag’ afgelopen zaterdag op het kerkhof. Om de aanwezige vrijwilligers in te wijden in dit ambacht waren twee ervaren schilders van de Noorderbegraafplaats Assen uitgenodigd. Heerlijk werk, weet Corrie Nederend al jaren. Ze legt uit dat je niet bang hoeft te zijn voor foutjes. Als je een beetje uitschiet, kun je dat later gewoon wegschuren met een stukje fijn schuurpapier. ‘Nee, niet direct – als de verf nog niet goed droog is, smeer je het uit en dan wordt het een knoeiboel.’
Het zou mooi zijn wanneer er een vast groepje ontstaat dat de belettering gaat onderhouden, zegt Bernard van de Beek. Als kerkrentmeester van de Protestantse gemeente Noordlaren Glimmen is hij verantwoordelijk voor het beheer van de begraafplaats. De sfeer was goed en hij vermoedt dat hij een aantal mensen weer zal terugzien. Er zijn stenen genoeg voor nog een aantal schilders.
Eén van de graven waarvan de tekst weer leesbaar is gemaakt, is die van de beroemde Petrus van Oeckelen, die in 1878 in Glimmen overleed. Het huis ‘Oeckelenhof’, Rijsstraatweg 20 in Glimmen, verwijst nog naar deze familie van orgelbouwers. Architect Egbert Reitsma noemde het pand zo omdat in dat huis eerder één van de zonen van Van Oeckelen gewoond had.

www.pkn-ng.nl/begraafplaats-noordlaren